T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BURSA / OSMANGAZİ - BTSO Baha Cemal Zağra Özel Eğitim Uygulama Okulu III. Kademe

Tıbbi Tanılama

Çocuğun zihinsel yetersizliğinin bulunup bulunmadığını eğer zihinsel yetersizliği varsa zihinsel yetersizlikten ne derecede ve nasıl etkilendiğini ortaya çıkarmak amacı ile sağlık kuruluşlarında hekimler tarafından yapılan değerlendirmeye tıbbi tanılama denilir. Zihinsel yetersizliği olan çocuğun tıbbi tanılaması için öncelikle çocuğun zihinsel işlevleri ve uyumsal becerileri değerlendirilir. Bu değerlendirmede zekâ testleri ve uyumsal beceri değerlendirme araçları kullanılır. Türkiye'de yaygın olarak şu ölçekler kullanılmaktadır:

• Stanford-Binet Zekâ Ölçeği,

• Wechsler Çocuklar Için Zekâ Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formu (WISC-R) zekâ ölçekleri Türkiye'de uyumsal davranış ölçeği bulunmamakla birlikte 0-6 yaş arası çocuklarda uyumsal davranış ölçeği aşağıdaki ölçeklerden yararlanılmaktadır:

• Denver Gelişimsel Tarama Ölçeği,

• Ankara Gelişim Tarama Envanteri (AGTE)

• Gazi Erken Çocukluk Gelişimi Değerlendirme Aracı (GEÇDA) 

Türkiye'de 0-18 yaş aralığında tıbbi tanılama, Çocuklar Için Özel Gereksinim Değerlendirmesi Hakkındaki (ÇÖZGER) Yönetmelik maddelerine göre yapılır. Buna göre, ÇÖZGER de rapor düzenlemesinin adımları şöyledir:

1. Bakım veren kişi, başvuru dilekçesi ile ÇÖZGER vermeye yetkili sağlık kuruluşuna başvurur. 

2. ÇÖZGER yetkili hekimi veya çocuğu takip eden hekim, aileden çocuğun temel gereksinimleri hakkında bilgi alır. Kendi alanına ilişkin gerekli tetkikleri isteyerek çocuğun özel gereksinimini değerlendirir. Çocuğun tanısı ve özel gereksinimlerinin farklı uzmanlık dalını/dallarını ilgilendirmesi durumunda, konsültasyon formu düzenleyerek çocuğu ilgili uzmanlara yönlendirir.

3. ÇÖZGER vermeye yetkili sağlık kuruluşunda, çocuk başvuru öncesinde izlenmekte ise tanısı ve özel gereksinimleri için çocuğu izleyen uzmanlardan görüşleri istenir.

4. Ilgili diğer uzman hekimler tarafından konsültasyon formu eksiksiz doldurulur, imzalanır ve kaşelenir.

5. Özel gereksinimler ve konsültasyon formunda yer alan bilgiler, özel gereksinim durumuna ilişkin tanılar kodların eksiksiz doldurulduğu ÇÖZGER yetkili hekimi tarafından kontrol edilir ve eksiklikler tamamlanır.

6. ÇÖZGER yetkili hekimi tarafından rapor formunun tamamlanması sağlanır ve tamamlanan rapor formları kurula sevk edilir.

7. Kurula gelen bilgi, belge değerlendirilir ve gereği hâlinde çocuk da kurula davet edilerek özel gereksinim durumu rapora yazılır. Raporda engel oranı yazılmaz.

8. Birden fazla özel gereksinim alanı bulunan çocuklarla ilgili olarak işaretlenen alanlardan en üst düzeyi, özel gereksinim olarak kabul edilir. Özel gereksinimler birden fazla olduğunda en üst düzeyde olan veya aynı düzeyde birden fazla olduğunda hepsi birden özel gereksinim formuna işlenir, bunlar arasında matematiksel işlem sayısal değerler ve formüller ile hesaplanmaz.

9. Rapor, sisteme kaydedilir ve sistemden rapor numarası alınır.

10. Raporun bir nüshası bakım veren kişiye verilir. 

11. Talep edilmesi hâlinde çocuğun özel gereksinimi dikkate alınarak çalıştırılamayacağı işlerin niteliği rapora mutlaka yazılır.

12. Rapor başvuru tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde tamamlanır.

ÇÖZGER raporu çocuğunuzun özel gereksinimlerine yönelik olarak süreli ya da süresiz düzenlenebilir. ÇÖZGER raporuna 30 gün içerisinde itiraz edilebilir. ÇÖZGER raporunun alınması ve, çocuğun özel gereksinimli olduğuna dair tıbbi tanılamanın tamamlanmasının ardından eğitsel tanılama için RAM'lara başvuru yapılabilir. Çocuğunuz için Tablo 4'teki gibi bir rapor düzenlenir. Bu rapordaki özel gereksinim alanına zihinsel yetersizlikten etkilendiği ve varsa diğer ek yetersizlikleri ile özel gereksinim düzeyi yazılır. 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 19.08.2021 - Güncelleme: 19.08.2021 12:11 - Görüntülenme: 404
  Beğen | 0  kişi beğendi